Studentische Arbeiten

Die fol­gen­de Auf­stel­lung gibt einen Über­blick über An­ge­bo­te­ne und Ab­ge­schlos­se­ne Ba­che­lor-, Mas­ter-, Stu­di­en- und Di­plom­ar­bei­ten im Wel­fen­lab.

Soll­ten Sie sich für eines der aus­ge­schrie­be­nen The­men in­ter­es­sie­ren, oder haben Sie In­ter­es­se an einem ähn­li­chen Thema, so neh­men Sie bitte Kon­takt mit Ma­xi­mi­li­an Klein auf.

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Abgeschlossen

2013
Seminarpaper
Volker Schmidt
Real Time Forest Rendering
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Visualizing a huge amount of complex models can be a time consuming part of the rendering process. For many complex objects specialized methods exist. This seminartopic is about the realtime visualization of forests. Rendering forests can be a time consuimg task making it hard to find a method that is capable of rendering many trees in real time while maintining a decent visual quality. To achieve interactive framerates many methods introduce simplifications that lead to so called popping artifacts that distract the user and lower the immersion.
In recent years many advances and the development of modern graphics hardware lead to more elaborated methods which are capable of processing and rendering millions of trees in real time and with popping artifacts and convincing lighting effects.
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Oktober 2012
Januar 2013
2012
Seminarpaper
Oliver Ilnicki
Grid-based Fluid Simulations
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Diese Seminararbeit beschäftigt sich mit den Grundlagen der Fluid-Simulation. Zunächst wird die Navier-Stokes Gleichung hergeleitet und darauf aufbauend werden verschiedene Lösungsansätze diskutierter mit dem Fokus auf dem Marker and Cell (MAC) Ansatz, der zwei versetze Gitter für die Drücke und Geschwindigkeiten im Fluid verwendet. Mittels finiter Differenzen wird dann eine Diskretisierung beschrieben die effizient das Fluid simulieren kann und dabei über einen Projektionsmechanismus die Inkompressibilität der Flüssigkeit gewährt.
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April 2012
Mai 2012
2011
Seminarpaper
Jose Caravaca Fernandez
Leibniz Universität Hannover
Gradient evaluation on non-orthogonal meshes
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The gradient of a scalar function is a well-known tool of vector analysis and routinely used to analyze images or results of simulations or to enhance volume visualization. In these applications, the gradient is usually not known but has to be approximated from the values of the function which are commonly given on a discrete set of points in some space. If these points lie on a regular, orthogonal grid, approximation of the gradient can be easily done using divided differences. In the case of non-orthogonal meshes, this is not as simple. In this seminar, several methods will be presented which can overcome this problem.

 Volume raycasting without (left) and with (right) gradient hinting.

  • The work in PDF format
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April 2011
Juli 2011
Seminarpaper
Pawel Gardzinski
Welfenlab
Exact and Approximate Geodesics on Meshes
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The computation of geodesic paths and distances on triangle meshes is a common operation in many computer graphics applications. I will present several practical  algorithms for computing such geodesics from a source point to one or all other points efficiently. First, I will describe an implementation of the exact “single source,  all destination” algorithm presented by Mitchell, Mount, and Papadimitriou (MMP). I will show that the algorithm runs much faster in practice than suggested by worst case analysis. I will also show an algorithm (by V. And T. Surazhsky, D. Kirsanov, Steven J. Gortler and H. Hoppe) extended with a merging operation to obtain computationally efficient and accurate approximations with bounded error. Finally, to compute the shortest path between two given points, I will show how the authors used a lower-bound property of their approximate geodesic algorithm to efficiently prune the frontier of the MMP algorithm,  thereby obtaining an exact solution even more quickly.
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Betreuer: Alexander Vais
Februar 2011
2010
Seminarpaper
Dennis Schridde
Advanced techniques for markerless motion tracking.
Februar 2010
Seminarpaper
Andreas Tarnowsky
Pose Estimation and Geometric Algebra
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Eine typische Aufgabe im Bereich Computer Vision besteht darin,
bestimmte Objekte und Objektteile in einem Bild zu erkennen
und zu jedem Objekt die Position und Orientierung relativ zu
einem Koordinatensystem zu bestimmen. Dieser Prozess wird als
Poseschätzung (engl. pose estimation) bezeichnet.

Die dabei benötigten Berechnungen lassen sich in den Rahmen der sog.
Geometrischen Algebra einbetten. Diese basiert auf der mathematischen
Theorie der Clifford Algebren und definiert Operationen, die es u.a.
ermöglichen, direkt mit Teilräumen eines Vektorraums zu rechnen.
Die Geometrische Algebra erweitert die Lineare Algebra, die traditionell
in der Computergraphik und Robotik eingesetzt wird und integriert dabei
andere dort angewandte Konzepte wie z.B. komplexe Zahlen,
Quaternionen und Plücker-Koordinaten.
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Betreuer: Alexander Vais
Februar 2010
2009
Seminarpaper
Johannes Wahle
Style Transfer Functions for Illustrative Volume Rendering.
Juni 2009
September 2009
Seminarpaper
Fadi Gabbara
Dual Marching Cubes.
Juni 2009
Juli 2009
Seminarpaper
Marc Christoph Vollmer
Leibniz Universität Hannover
Kurzvortrag: Entwurf und Implementation einer haptischen Schnittstelle
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Marc Christoph Vollmer hält einen Kurzvortrag zum Beginn seiner Masterarbeit mit dem Titel "Entwurf und Implementation einer haptischen Schnittstelle für YaDiV" Im Rahmen dieser Arbeit werden Methoden zur effektiven und stabilen Integration eines haptischen Eingabegeräts in das Programm YaDiv untersucht. Hinsichtlich der bisher zur Verfügung stehenden Eingabegeräte werden Mechanismen zur taktilen Wahrnehmung nicht behandelt. Diese Arbeit beschränkt ausschließlich auf die kinästhetische Wahrnehmung.

Mit der hier entwickelten haptischen Schnittstelle soll dem Benutzer die Möglichkeit gegeben werden, unter Verwendung eines entsprechenden Eingabegeräts, effektiver und realistischer im dreidimensionalen VR-Raum zu navigieren als es bisher mit einer zweidimensionalen Maus möglich ist. Neben dem haptischen Eingabegeräten wird auch die Erstellung eines Prototypen zur Benutzung eines Datenhandschuhs Bestandteil sein.
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Mai 2009
Seminarpaper
Björn Bredthauer
Convolution Shadow Mapping
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The rendering of realistic scenes in real time is an important goal of computer graphics. For a scene to appear realistic, the shadowing of the scene has to seem correct. There are several techniques to render real time shadows and Shadow Mapping is one of the most prominent of those. Many extensions of this technique have been developed to increase the quality of the resulting Shadows. This talk will give an overview of one of these extensions, the Convolution Shadow Mapping, which allows for better filtering of the shadows and thus increasing the image quality.
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Januar 2009
Seminarpaper
Sven Thomas
Leibniz Universität Hannover
Computation of Elastically Deformable Models
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In computer graphics and especially in virtual reality it is not only important to represent rigid objects, but also to simulate deformable materials.  Curves, surfaces, or solids should deform according to interaction with other objects and react in a natural way.  A wide variety of techniques have been developed for modeling and animation of deformable objects.  One possible approach is to model the underlying physics by solving differential equations that balance externally applied forces with the object’s inertial mass as well as the damping force and an elastic force resulting from deformation.  The computation of the required deformation energy is derived from differential geometry and can be simplified for real-time simulation.  In this work the elastically deformable models are distinguished from other techniques and the basic equations and computations are described.
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Januar 2009
2008
Seminarpaper
Robert Meyer
Atlas-based Segmentation
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Segmentation is a problem in many areas of research and application. Therefore many different approaches exist to find regions of interest in images. A widely used approach employs so-called "Atlases" to which the image of interest is mapped. This seminar will give an overview of the technique and describe a general non-rigid registration technique and similarity measure which are used to find the mapping between atlas and image.
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Juni 2008
Seminarpaper
Tobias Luginsland
Discrete Quadratic Curvature Energies
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A family of discrete isometric bending models (IBMs) for triangulated surfaces in 3-space will be presented. It will be shown that these linear models for discrete mean curvature from which bending energies are assembled are very efficient. Under the assumption of isometric surface deformations it is also shown the formulated energies are quadratic in surface positions. The corresponding linear energy gradients and constant energy Hessians constitute an efficient model for computing bending forces and their derivatives, enabling fast time-integration of cloth dynamics with a two- to three-fold net speedup over existing nonlinear methods.

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Januar 2008
Seminarpaper
Prof. Dr. Konrad Polthier
FU Berlin
Angewandte Geometrie und Visualisierung
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In diesem Vortrag wird ein Überblick über die Forschung im Bereich der "Angewandten Geometrie und Visualisierung" am MATHEON gegeben und über die Aktivitäten der Berlin Mathematical School (BMS) berichtet. Der Vortrag wird ausgewählte Themen aus dem Schwerpunkt "Visualisierung" des MATHEON vorstellen und das innovative Wechselspiel zwischen mathematischer Theorie und industrieller Praxis analysieren. Hierzu gehören Fallbeispiele aus der Diskreten Differentialgeometrie, der Mathematischen Visualisierung, der medizinischen Bildverarbeitung, dem CAD/CAM und Algorithmen für die Filmindustrie in Hollywood. Das DFG Forschungszentrum MATHEON entwickelt angewandte Mathematik für Schlüsseltechnologien. Die BMS ist eine Graduiertenschule, die im Rahmen der Exzellenzinitiative des Bundes gefördert wird. Beide Einrichtungen werden von den drei Berliner Universitäten (FU, HU und TU) zusammen mit dem Weierstrass- und Zuse Institut gemeinsam getragen.
  • Homepage von Prof. Polthier
  • Homepage von MATHEON
  • Homepage der Berlin Mathematical School
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Januar 2008
Seminarpaper
Alexander Teissier
Leibniz Universität Hannover
A Comparison of Mesh Smoothing Methods.
Januar 2008
2007
Seminarpaper
Karsten Vogt
Leibniz Universität Hannover
Modelling, Simulation and Rendering of Hair
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Das Modellieren und die physikalische Simulation von Frisuren in virtuellen Umgebungen ist ein Themengebiet, das häufig in seiner Relevanz und Schwierigkeit unterschätzt wird. Dabei finden u.a. in der Film- oder Computerspieleindustrie viele unterschiedliche Verfahren Anwendung, die jeweils anderen Kriterien und Einschränkungen genügen müssen. In diesem Seminarvortrag soll ein Überblick über die Klassen von gebräuchlichen Algorithmen geboten werden, wobei eines dieser Verfahren genauer vorgestellt wird.
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Dezember 2007
Seminarpaper
Natalya Obydenna
Leibniz Universität Hannover
Periodizitätserkennung in Texturen.
April 2007
Juli 2007
Seminarpaper
Rasmus Buchmann
Leibniz Universität Hannover
Approximating the Medial Axis from the Voronoi Diagram
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The Medial Axis is an important geometric concept related to the Voronoi
diagram and other distance-sets. Even though its definition is easily
stated and intuitive, the computation of the Medial Axis for non-trivial
sets is difficult and time-consuming. The computation of the Voronoi
diagram in contrast is well understood and there exist stable
algorithms. This is the first of two talks presenting the approximation
of the Medial Axis from the Voronoi diagram.
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Mai 2007
Seminarpaper
Rasmus Buchmann
Leibniz Universität Hannover
Approximating the Medial Axis from the Voronoi Diagram
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The Medial Axis is an important geometric concept related to the Voronoi
diagram and other distance-sets. Even though its definition is easily
stated and intuitive, the computation of the Medial Axis for non-trivial
sets is difficult and time-consuming. The computation of the Voronoi
diagram in contrast is well understood and there exist stable
algorithms. This is the first of two talks presenting the approximation
of the Medial Axis from the Voronoi diagram.
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Mai 2007
Seminarpaper
Sabina Grimm
Leibniz Universität Hannover
Non-photorealistic Rendering using Surface Intersections
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Traditionally, research on computer graphics is centered around the quest for visual realism. But looking at even older techniques of illustration one notices that there is a need for non-photorealistic drawings, for example in the area of medical imaging and for educational purposes. Here an image should display the relevant features of an object rather than rendering it photorealistically. We present a method to (semi-)automatically generate such representations from a given polygonal model of the object. The technique is based on calculating lines of intersection along a skeleton of the object model.
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April 2007
Seminarpaper
Yvonne Bernard
Leibniz Universität Hannover
Low-Cost Laser Range Scanner and Fast Surface Registration Approach
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In the last twenty years many approaches for contact-free measurement techniques for object surfaces and approaches for 3d object reconstruction have been proposed; but often they still require complex and expensive equipment. Not least due to the rapidly increasing number of efficient 3d hard- and software system components, alternative low-cost solutions are in great demand. We propose such a low-cost system for 3d data acquisition and fast pairwise surface registration. The only hardware requirements are a simple commercial hand-held laser and a standard grayscale camera.
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April 2007
Seminarpaper
Hannes Thielhelm
Leibniz Universität Hannover
Geodätische Voronoi-Diagramme.
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Voronoi-Diagramme finden seit ihrer Einführung durch Georgi Voronoi 1905 in sehr vielen Bereichen der Wissenschaft, wie Biologie, Medizin und natürlich auch Mathematik und Informatik verschiedenste Anwendungen. Sie liefern auf natürliche Weise eine Partitionierung des umgebenden Raums in Bezug auf den Abstand zu gegebenen Referenzobjekten (meistens Punkte).

In dieser Arbeit werden Voronoi-Diagramme in dreidimensionalen metrischen Räumen berechnet. Der Abstandsbegriff wird hier durch das Konzept der Metrik verallgemeinert. Dabei wird die gegebene Metrik durch den Abstandsbegriff auf einer im vierdimensionalen eingebetteten dreidimensionalen Höhenfläche induziert. Schwerpunkt der Arbeit ist die Entwicklung eines Verfahrens zur Berechnung von geodätischen Voronoi-Diagrammen, das ohne Verschneidungsalgorithmen auskommt. Dies wird durch ein Perturbationsverfahren erreicht, das die Berechnung der Knoten, d.h. der Punkte des Voronoi-Diagramms, zu denen mindestens vier Referenzpunkte gleichen Abstand haben, ermöglicht. Dabei wird eine homotope Deformation der euklidischen Metrik hin zur gegebenen Metrik durchgeführt.
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April 2007
2006
Seminarpaper
Ingo Wehmeier
Leibniz Universität Hannover
Spherical Harmonic Lighting
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Spherical Harmonic lighting (SH lighting) is a technique for calculating the lighting on 3D models from area light sources that allows us to capture, relight and display global illumination style images in real time. The talk gives an overview of this technique starting from the definition of global illumination to the interreflectance between objects.
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Dezember 2006
Seminarpaper
Dr. Peer-Timo Bremer
Leibniz Universität Hannover
Spectral Surface Quadrangulation
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Resampling raw surface meshes is one of the most fundamental operations used by nearly all digital geometry processing systems. The vast majority of this work has focused on triangular remeshing, yet quadrilateral meshes are preferred for many surface PDE problems, especially fluid dynamics, and are best suited for defining Catmull-Clark subdivision surfaces. We describe a fundamentally new approach to the quadrangulation of manifold polygon meshes using Laplacian eigenfunctions, the natural harmonics of the surface. These surface functions distribute their extrema evenly across a mesh, which connect via gradient flow into a quadrangular base mesh. An iterative relaxation algorithm simultaneously refines this initial complex to produce a globally smooth parameterization of the surface.  From this, we can construct a well-shaped quadrilateral mesh with very few extraordinary vertices.The quality of this mesh relies on the initial choice of eigenfunction, for which we describe algorithms and heuristics to efficiently and effectively select the harmonic most appropriate for the intended application.
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November 2006
Seminarpaper
Damaris Schumann
Leibniz Universität Hannover
Volumenvisualisierung: 3D Texturierung
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Volumenvisualisierung basiert darauf zwei verwandte Integralgleichungen zu lösen, eine Radon-Transformation und eine inverse Radon-Transformation. Dies ist sehr rechenaufwendig und kann durch hardware-implementiertes Texture-Mapping beschleunigt werden. Literatur:
  • Brian Cabral, Nancy Cam, and Jim Foran. Accelerated volume rendering and tomographic reconstruction using texture mapping hardware. In VolVis '94, pages 91--98. ACM Press, 1994.
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Juni 2006
Seminarpaper
Björn Scheuermann
Leibniz Universität Hannover
Volumenvisualisierung: Shear-Warp Transformation
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Die Shear-Warp Transformation beschreibt eine sehr schnelle Faktorisierung der Sichttransformation verbunden mit einer scanline-basierten Abtastung des Volumens. Dieses Verfahren ist eine sehr schnelle und genaue Möglichkeit, Volumina ohne Hardwareunterstützung zu visualisieren. Literatur:
  • Lacroute, P., and Levoy, M. Fast Volume Rendering Using a Shear-Warp Factorization of the Viewing Transformation. Proc. SIGGRAPH. ACM, Orlando, FL, 1994, pp. 451-458.
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Juni 2006
Seminarpaper
Christian Kubitza
Leibniz Universität Hannover
Shape From Shading
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Shape from Shading (SFS) deals with the recovery of shape from a gradual variation of shading in an image. This is particularly important in applications where direct surface measurements are not possible. The basic problems of SFS and three different approaches for a solution are presented in the seminar.
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Mai 2006
Seminarpaper
Fabian Laitritz
Leibniz Universität Hannover
Fraktalkompression.
Mai 2006
Seminarpaper
Hans-Jörg von Mettenheim
Leibniz Universität Hannover
Grauwertdarstellung in medizinischen Anwendungen.
Mai 2006
Seminarpaper
Martin Schmidt
Leibniz Universität Hannover
Mehrdimensionale Interpolation.
Mai 2006
2005
Seminarpaper
Astrid Krüger
Leibniz Universität Hannover
Berechnung kürzester Wege mit Hilfe geodätischer Offsets.
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Den kürzesten Weg zwischen zwei Punkten auf einer vollständigen Fläche im dreidimensionalen Raum zu finden ist allein deswegen schon so schwierig, weil dieser Weg unter Umständen nicht eindeutig ist. Beispiele dafür lassen sich sehr leicht mit gewissen Symmetriebedingungen erzeugen. Das in der Studienarbeit erzeugte Verfahren zur Berechnung eines solchen kürzesten Weges beruht auf der Berechnung der lokalen medialen Achse der zwei Punkte auf der Fläche. Man kann zeigen, dass der kürzeste Weg diese Mediale Achse in einem gewissen Punkt senkrecht schneidet. Solche Punkte muss man demnach suchen. Bei der Suche muss man die geodätischen Differentialgleichungen sowie die Jacobi-Gleichungen beachten, um zum Ziel zu kommen.
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Juli 2005
Seminarpaper
Cem Dogan
Leibniz Universität Hannover
Visualization of masking thresholds and reconstructed audio signals in frequency domain.
Juni 2005
Seminarpaper
Daniela Lauer
Leibniz Universität Hannover
Fingertip Deformation Models for Grasping in Virtual Environments.
Juni 2005
Seminarpaper
Iavor Fetvadjiev
Leibniz Universität Hannover
Isoparametric Concepts in FEM.
Juni 2005
Seminarpaper
Christian Gerstenberger
Leibniz Universität Hannover
Shortest Paths on Surfaces.
Juni 2005
Seminarpaper
Daniela Lauer
Leibniz Universität Hannover
Decomposition of Polygons in the Euclidean Plane into Convex Partitions.
Juni 2005
Seminarpaper
Richard Guercke
Leibniz Universität Hannover
Preparation of measurements of fabric surface properties for haptic simulation
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Cloth modeling has been an important topic studied by computer graphics people since the mid of 1980s. Beside the visual pleasantness of a fabric, the hand or feel of the fabric plays an important role in the perception of a fabric.

Roughness and friction are important parameters for the haptic simulation of fabrics. In this talk a DFFT based correlation-restoration method to model the surface roughness and friction coefficient of a given fabric is described.
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April 2005
2004
Seminarpaper
Prof. Dr. Frederic Fol Leymarie
Leibniz Universität Hannover
The Shock Scaffold - A directed graph hierarchy for the 3D medial axis.
November 2004
Seminarpaper
Patrick Klie
Leibniz Universität Hannover
Wavelet decomposition of scalar functions on surfaces.
November 2004
Seminarpaper
Prof. Dr. Sanyuan Zhang
Leibniz Universität Hannover
Car Plate Recognition.
Juni 2004
2003
Seminarpaper
Christian Görries
Leibniz Universität Hannover
Morse-Theorie III: Diskrete Morse-Theorie.
November 2003
Seminarpaper
Thomas Schwanck
Leibniz Universität Hannover
Morse-Theorie II: Zusammenhang von Homotopietyp und kritischen Werten.
November 2003
Seminarpaper
Jens Neugebauer
Leibniz Universität Hannover
Morse-Theorie I: Einführung in die Morsetheorie und das Lemma von Morse.
November 2003
Seminarpaper
Frau Prof. Nadia Thalmann
MIRALab - University of Geneva
The Simulation of Virtual Humans.
Juni 2003
2002
Seminarpaper
Peer-Timo Bremer
Leibniz Universität Hannover
Automatic Construction of B-spline Surfaces from Adaptively Sampled Distance Fields.
Juni 2002
Seminarpaper
Jennis Meyer-Spradow
Leibniz Universität Hannover
Wavelets in spatial multiresolution Modelling.
Juni 2002
Seminarpaper
Henning Naß
Leibniz Universität Hannover
Eigenwerte des Laplace-Beltrami Operators auf polygonal berandeten Gebieten des R².
Juni 2002
Seminarpaper
Herr Walter
Leibniz Universität Hannover
Dassault Systèmes und die 3D CAD/CAM Software CATIA.
Juni 2002
2001
Seminarpaper
Dennis Allerkamp
Leibniz Universität Hannover
Mathematische Grundlagen von semiorthogonalen Wavelets zur Modellierung räumlicher Oberflächen.
November 2001
Seminarpaper
Prof. Kitamura, MIT
Leibniz Universität Hannover
How can a Robot Have Consciousness.
Juni 2001
Seminarpaper
Prof. J. Pegna
Ecole Polytechnique, Montreal, Canada
Free Form Fabrication: The Next Challenges.
Juni 2001
2000
Seminarpaper
Guido Böttcher
Leibniz Universität Hannover
Findung der Nullstellen anhand Flächenverschneidung.
November 2000
1999
Seminarpaper
Dirk Hillbrecht
Leibniz Universität Hannover
Ein System zur Lippensegmentierung in einer Java Umgebung.
Juni 1999
Seminarpaper
Jürgen Hunold
Leibniz Universität Hannover
Texturierung von Freiformflächen.
Juni 1999
Seminarpaper
Achim Kaiser
Leibniz Universität Hannover
Untersuchungen zu Lotpunktberechnungen bei Kurven und Flächen.
Juni 1999
Seminarpaper
Sven Mooshake
Leibniz Universität Hannover
Netzwerkerweiterung für VR Applikationen.
Juni 1999
Seminarpaper
Rene von Wieding
Leibniz Universität Hannover
Symmetrische Aspekte der haptischen Wahrnehmung von Materialien.
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Im Rahmen eines Projektes soll die Integration haptischer Wahrnehmungen in eine bestehende VR-Umgebung untersucht werden. Die Zielvorstellung umfaßt die Erzeugung von Signalen für ein Gerät zur Simulation haptischer Eindrücke auf Basis eines Grauwertbildes zu einem gegebenen Material. Das Ziel dieser Diplomarbeit war die Klassifikation symmetrischer Anteile als wesentliches Charakteristikum von Materialien anhand eines Grauwertbildes. Den zentralen Aspekt bildete dabei der Entwurf und die Entwicklung von Methoden und Verfahren zur Differenzierung symmetrischer Anteile.
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Mai 1999
1998
Seminarpaper
Karl-Ingo Friese
Leibniz Universität Hannover
Mathematische Aspekte der Innen- und Außenerkennung in der Ebene und im R³.
November 1998
Seminarpaper
Axel Howind
Leibniz Universität Hannover
Untersuchung und Berechnung der Medialen Achse im dreidimensionalen Euklidischen Raum.
November 1998
Seminarpaper
Jörg Schwarzländer
Leibniz Universität Hannover
Rekonstruktion der Ränder von Gebieten mit Hilfe der Medialen Achsen Transformation.
November 1998
Seminarpaper
Olaf Etzmuß
Leibniz Universität Hannover
Geometrievereinfachung von Flächenverbänden.
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Bei der Konstruktion industrieller Bauteile, z. B. im Fahrzeugbau, entwerfen die Ingenieure geometrische Objekte mit CAD-Systemen, indem sie diese durch eine Vielzahl von Freiformflächen beschreiben.

Diese Geometriedaten sind in der Praxis oft ungeeignet für eine weitere Verarbeitung. Sie enthalten Löcher, überlappungen und Degenerierungen. Weiterhin sind die Zusammenhangseigenschaften nicht bekannt. Das Problem besteht nun darin, eine geeignetere Darstellung des Objektes zu finden, in der die genannten Probleme korrigiert sind. In der Diplomarbeit wird nun ein Verfahren entworfen, das durch eine Projektionsmethode die Objektgeometrie erfaßt und das Objekt durch nur wenige Flächen mit bekannten Zusammenhangseigenschaften beschreibt.
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August 1998
Seminarpaper
Ingo Stadel
Leibniz Universität Hannover
Ein virtueller Meisterbock für die Fahrzeugaußenhaut.
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Bevor die Serienproduktion von Fahrzeugen beginnt, müssen die einzelnen Bauteile eines Fahrzeugs eine Qualitätskontrolle durchlaufen. Jedes Bauteil muß dafür vorgegebenen Fehlertoleranzen genügen. Darüber hinaus muß das Zusammenspiel der Einzelteile beurteilt werden, da sonst Fehler in Fugen- und Kantenverläufen nicht erkannt werden können. Ein Meisterbock ist ein Gerüst, an dem die in der Vorserienproduktion entstandenen Bauteile zu einem Prototyp zusammengebaut werden. Anhand des Meisterbocks können dann Fehler der Produktion im Vergleich zu den CAD-Solldaten gefunden und behoben werden.Der Aufbau eines Meisterbocks nimmt 2-6 Wochen in Anspruch und muß oft wiederholt werden bevor die Serienproduktion begonnen werden kann. Ziel dieser Arbeit ist, einen virtuellen Meisterbock zu erstellen. Der virtuelle Meisterbock soll Iterationen des realen Meisterbocks einsparen, indem Fehler in der Produktion in einem VR-System sichtbar gemacht werden. Der virtuelle Meisterbock wird ausgehend von den CAD-Solldaten unter Berücksichtigung von Meßdaten des produzierten Bauteils erzeugt.
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August 1998
Seminarpaper
Oliver Guntermann
Leibniz Universität Hannover
Janus - Just another Nurbs-based System
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Janus ist ein Visualisierungs und Modellier-System, dass am Lehrstuhl Graphische Datenverarbeitung der Universität Hannover entwickelt wurde.
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Juni 1998
Seminarpaper
J. Riechers
Leibniz Universität Hannover
Unfoldings.
Juni 1998
Seminarpaper
E. Jundt
Leibniz Universität Hannover
Applications of Unfoldings.
Juni 1998
Seminarpaper
Juri Solodenko
Leibniz Universität Hannover
More on Applications of Unfoldings.
Juni 1998
1997
Seminarpaper
Thomas Altschaffel
Leibniz Universität Hannover
Exakte polynomiale Basistransformationen.
November 1997
Seminarpaper
Peer-Timo Bremer
Leibniz Universität Hannover
Multiresolution, Incremental Generation of 3D Computer Models from Video Data.
November 1997
Seminarpaper
H. Busch
Leibniz Universität Hannover
Envelopes.
November 1997
Seminarpaper
Carsten Carulli
Leibniz Universität Hannover
Datenmodelle für den Übergang von CAD- zu CAE-Geometrien.
November 1997
Seminarpaper
Malte Schulze
Leibniz Universität Hannover
VR-Applikationen.
November 1997
Seminarpaper
Malte Schulze
Leibniz Universität Hannover
VR-Applikationen.
November 1997
Seminarpaper
Malte Schulze
Leibniz Universität Hannover
VR-Applikationen.
November 1997
Seminarpaper
Roman Legat
Leibniz Universität Hannover
Knottheory - Surfaces and Knots.
November 1997
Seminarpaper
Niklas Peinecke
Leibniz Universität Hannover
Some Basics of Knots, Combinatorial Techniques.
November 1997
Seminarpaper
Martin Reuter
Leibniz Universität Hannover
Knottheory - Polynomials.
November 1997
Seminarpaper
Jörg Schwarzländer
Leibniz Universität Hannover
Cut Locus and Medial Axis in Global Shape Interrogation and Representation.
November 1997
Seminarpaper
Oliver Sniehotta
Leibniz Universität Hannover
Manipulation von getrimmten Nurbs-Kurven und -Flächen in VR-Umgebungen.
November 1997
Seminarpaper
Moritz Baer
Leibniz Universität Hannover
Berechnung kürzester Pfade auf parametrischen Frei-Form-Flächen.
Juni 1997
Seminarpaper
Lennart Betz
Leibniz Universität Hannover
Beschreibung von affinen Bewegungen mit Hilfe von Quaternionen.
Juni 1997
Seminarpaper
Iris Herbst
Leibniz Universität Hannover
Formerkennung mit Hilfe der Eigenwerte des Laplace-Operators und deren Berechnung durch die Methode der Finiten Elemente (Teil 1).
Juni 1997
Seminarpaper
Jürgen Hunold
Leibniz Universität Hannover
Texture Mapping.
Juni 1997
Seminarpaper
Sven Mooshake
Leibniz Universität Hannover
Entwicklung von Interaktionsmethoden zur Manipulation von Materialparametern innerhalb einer virtuellen Umgebung (VE).
Juni 1997
Seminarpaper
Ulric Neumann
Leibniz Universität Hannover
Eigenschaften der Medialen Achse (Medial Axis Transforms).
Juni 1997
Seminarpaper
Stefan Nölle
Leibniz Universität Hannover
Erkennung signifikanter Gesichtsmerkmale durch Eigenfaces.
Juni 1997
Seminarpaper
Stephanie Sust
Leibniz Universität Hannover
Formerkennung mit Hilfe der Eigenwerte des Laplace-Operators und deren Berechnung durch die Methode der Finiten Elemente (Teil 2).
Juni 1997
Seminarpaper
Rene von Wieding
Leibniz Universität Hannover
Entwicklung eines graphischen Front-Ends zur Konfiguration einer VR-Applikation.
Juni 1997
Seminarpaper
Andre Wöbbeking
Leibniz Universität Hannover
Menschmodell.
Juni 1997
1996
Seminarpaper
Tarek El-Sibay
Leibniz Universität Hannover
3D Motion Estimation in Model-Based Facial Image Coding.
November 1996
Seminarpaper
Olaf Etzmuß
Leibniz Universität Hannover
Erkennung und Modellierung der menschlichen Lippendynamik bei Phonemartikulation.
November 1996
Seminarpaper
Axel Howind
Leibniz Universität Hannover
Abbildungsgrad und seine Anwendung zur Lokalisierung von Extremwerten.
November 1996
Seminarpaper
Björn Jammer
Leibniz Universität Hannover
Extraction of 3D Shapes from the Moving Human Face using Lighting Switch Photometry.
November 1996
Seminarpaper
Marc Junker
Leibniz Universität Hannover
Visually Controlled Graphics.
November 1996
Seminarpaper
Richard Kunze
Leibniz Universität Hannover
Kürzeste Verbindung zweier Punkte auf regulären Flächen und geodätische Voronoi-Diagramme.
November 1996
Seminarpaper
Sven Mooshake
Leibniz Universität Hannover
Deformable models.
November 1996
Seminarpaper
Ulric Neumann
Leibniz Universität Hannover
Curvature computations for degenerate surface patches.
November 1996
Seminarpaper
Thomas Rausch
Leibniz Universität Hannover
Mediale Kurven und verwandte Themen.
November 1996
Seminarpaper
Rene von Wieding
Leibniz Universität Hannover
Dirichlet Free-Form Deformations and their applications for Hand Modeling and Animation.
November 1996
1995
Seminarpaper
Thomas Altschaffel
Leibniz Universität Hannover
Umbilics and Lines of Curvature for Shape Interrogation.
November 1995
Seminarpaper
Olaf Etzmuß
Leibniz Universität Hannover
Geometric Criteria to Guarantee Curvature Continuity of Blending Surface.
November 1995
Seminarpaper
Peter von Grumbkow
Leibniz Universität Hannover
Low Degree Approximation of High Degree B-Spline Surfaces.
November 1995
Seminarpaper
Axel Howind
Leibniz Universität Hannover
Topological and Differential Equation Methods for Surface Intersection.
November 1995
Seminarpaper
Thomas Howind
Leibniz Universität Hannover
Inspection and Feature Extraction of Marine Propellers.
November 1995
Seminarpaper
Achim Kaiser
Leibniz Universität Hannover
Designing and Mapping Trimming Curves on Surfaces Using Orthogonal Projection.
November 1995
Seminarpaper
D. Krupinski
Leibniz Universität Hannover
Approximation of High Degree and Procedural Curves.
November 1995
Seminarpaper
Richard Kunze
Leibniz Universität Hannover
Degeneracies of Offsets of Explicit Quadratic Surfaces.
November 1995
Seminarpaper
Ingo Stadel
Leibniz Universität Hannover
Computational Methods for Blending Surface Approximation.
November 1995